Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Zámecké skleníky v Náměšti
Centrum Nová Palmovka
Motorest Gabro Petrov nad Desnou
Pavlačový dům Šámalova 87
Statek Hruškovice
Loučná nad Desnou (žzast a výhybna)
Velké Losiny zámek (žzast)
Železniční trať Moravské Budějovice – Jemnice
Tržnice na Cejlu
Pavlačový dům Cejl 36
Fotka

Bečovský tunel


Název tunelu: Bečovský
Evidenční číslo: 23
Délka: 209 m
Trať: Mariánské Lázně – Karlovy Vary (149)
Úsek: VodnáBečov nad Teplou
Zprovozněn: 1898
Zrušen: v provozu (2015)
Počet kolejí zamýšlený: 1
Počet kolejí současný (2015): 1
V roce 2015 se kromě čtrnácti párů vlaků majoritního dopravce GW Train Regio na trati 149 v úseku <a href=/Tema/Be%C4%8Dov%20nad%20Teplou%20%28%C5%BEst%29>Bečov nad Teplou</a> - <a href=/Tema/Kr%C3%A1sn%C3%BD%20Jez%20%28%C5%BEst%29>Krásný Jez</a> objevovaly o víkendu také čtyři páry převážně nevyužitých vlaků Českých drah.
V roce 2015 se kromě čtrnácti párů vlaků majoritního dopravce GW Train Regio na trati 149 v úseku Bečov nad Teplou - Krásný Jez objevovaly o víkendu také čtyři páry převážně nevyužitých vlaků Českých drah.

Popis

Jednokolejný Bečovský tunel se nachází na katastru města Bečova nad Teplou asi 600 m od stanice Bečov nad Teplou směrem k zastávce Vodná. Tunelem prochází (po stejné koleji) železniční tratě Mariánské Lázně – Karlovy Vary (149) a Rakovník – Horní Slavkov-Kounice (161).

Bečovský tunel prochází pod bočním hřbítkem Kočičího vrchu, který sbíhá k soutoku Bečovského potoka a řeky Teplé na severním konci města. Protože bezprostředně za severním koncem tunelu železniční trať překračuje po ocelovém mostě řeku Teplou, nachází se prakticky celý tunel v oblouku a na severním konci ústí kolmo k řece a silnici č. 20 (E49), které překračuje po mostě nad vyschlým pramenem s elegantním kamenným portálem. Na krátkém prostoru mezi mostem přes silnici a řeku a samotným tunelem se nachází předvěst vjezdového návěstidla stanice Bečov nad Teplou.

Samotný tunel je vyražen v žulovém nadloží, má podkovovitý profil a v celé délce je vyzděn kamennými bloky s výklenky pro ukrytí před projíždějícím vlakem po obou stranách, je dlouhý 209 m (jiné prmaney uvádějí délku 248,2 m) a v provozu je od roku 1898.

Příjezd k Bečovskému tunelu od severu, přes mosty nad řekou Teplou a silnicí č. 20 (E49). V srpnu 2015 probíhala výměna původních mechanických návěstidel ve stanici <a href=/Tema/Be%C4%8Dov%20nad%20Teplou%20%28%C5%BEst%29>Bečov nad Teplou</a> a na předvěsti byla instalována nepřenosná pevná návěst výstraha.
Příjezd k Bečovskému tunelu od severu, přes mosty nad řekou Teplou a silnicí č. 20 (E49). V srpnu 2015 probíhala výměna původních mechanických návěstidel ve stanici Bečov nad Teplou a na předvěsti byla instalována nepřenosná pevná návěst výstraha.
Pohled z chladivých útrob Bečovského tunelu na jeho severovýchodní portál a mosty přes silnici č. 20 (E49) a řeku Teplou. Tunel je po celé délce vyzděn kamennými bloky, které zajistily jeho trvanlivost již po 117 let.
Pohled z chladivých útrob Bečovského tunelu na jeho severovýchodní portál a mosty přes silnici č. 20 (E49) a řeku Teplou. Tunel je po celé délce vyzděn kamennými bloky, které zajistily jeho trvanlivost již po 117 let.
Pohled zevnitř na jižní portál Bečovského tunelu a na mechanické vjezdové návěstidlo stanice <a href=/Tema/Be%C4%8Dov%20nad%20Teplou%20%28%C5%BEst%29>Bečov nad Teplou</a>, kterému na okraji <a href=/Tema/Be%C4%8Dov%20nad%20Teplou>stejnojmenného města</a> ubíhají poslední dny jeho existence.
Pohled zevnitř na jižní portál Bečovského tunelu a na mechanické vjezdové návěstidlo stanice Bečov nad Teplou, kterému na okraji stejnojmenného města ubíhají poslední dny jeho existence.
Bytelně vyzděný portál Bečovského tunelu při pohledu od jihu.
Bytelně vyzděný portál Bečovského tunelu při pohledu od jihu.
Pohled na romantické zátiší s mechanickým návěstidlem, tunelem, přejezdem a karbolem páchnoucími dřevěnými pražci z roku 2015 je dnes již minulostí.
Pohled na romantické zátiší s mechanickým návěstidlem, tunelem, přejezdem a karbolem páchnoucími dřevěnými pražci z roku 2015 je dnes již minulostí.

Zdroje

  1. Stečínský, B.: Železniční tunely v České republice, dostupné z http://www.tunely.cz/tunely/zajimavosti/zaj1/zeltun02.htm.
  2. Chaloupka J. a kol. Bečovsko, návrh krajinné památkové zóny, dostupné z http://www.becov.cz/e_download.php?file=data/editor/269cs_2.pdf&original=KPZ_Becovsko_final_text+%283%29-1.pdf.



Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

Článek ze dne 1. 8. 2015 byl naposledy upraven dne 1. 8. 2015 a zobrazen celkem 20605×, naposledy dne 9. 10. 2025 v 4:36.

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka: